ارتباط با ما

۹+۱ نکته برای عکاسی بهتر از فضای داخلی خانه

ماه ترین

عکاسی

۹+۱ نکته برای عکاسی بهتر از فضای داخلی خانه

بسیاری از ما، یا به خاطر عشق دیدن کارهایی که افراد دیگر با خانه های خود می کنند، یا به دلیل این که دوستی در املاک و مستغلات داریم، یا سفارش مشتری و… به عکاسی املاک و مستغلات روی می آوریم. البته هر کسی می تواند به این طرف و آن طرف برود و در عرض چند دقیقه از یک خانه عکاسی کند. این عکس ها ممکن است قابل استفاده باشند، اما تصاویر بهتر قیمت بهتری را برای یک خانه، چه برای فروش و چه برای اجاره، به ارمغان می آورند. بنابراین شما چه کاری می توانید انجام دهید تا عکاسی فضای داخلی خود را از دیگران متمایز کنید؟

خب، در واقع خیلی کارها. برخی از این کارها تنها به درک درستی از آنچه که یک عکس فضای داخلی نیاز دارد، وابسته اند. زوایای خوب، دیوارهای صاف، و حتی نور، تفاوت بسیار زیادی در یک عکس ایجاد می کنند. ما در این مطلب در مورد یک چیدمان گران قیمت و نورپردازی چندگانه (متعدد) با لنزهای تیلت شیفت صحبت نمی کنیم، تنها در مورد گرفتن عکس های بهتر بحث خواهیم کرد.

۱. از یک سه پایه استفاده کنید

ماه ترین

شما می توانید به صورت دوربین به دست عکس بگیرید، اما برای بسیاری از خانه ها، ممکن است به نوردهی های طولانی تر نیاز داشته باشید (که این استفاده از سه پایه را ضروری می کند). ایزوی بالا تنها باعث ایجاد نویز زیاد می شود، بنابراین استفاده از یک سه پایه بهترین گزینه است. سه پایه سرعت کار شما را کم می کند، اما همچنین باعث تمرکز بیشتر شما بر روی سوژه می شود. شما می توانید از زمان خود استفاده کنید و در اطراف کادر عکس به دنبال کابل های رها شده، یا به هم ریختگی های دیگر بگردید، و قبل از این که دکمه شاتر را فشار دهید، روی ترکیب بندی تصویر کار کنید.

۲. از قابلیت نمای زنده دوربین تان استفاده کنید

من با یک دوربین Fuji X-T10 عکس می گیرم، بنابراین همه چیز نمای زنده (Live View) است، چه با صفحه نمایش و چه با منظره یاب الکترونیکی. اکثر دوربین ها یک گزینه نمای زنده دارند به این معنی که شما می توانید عکس را قبل از گرفتن ببینید. و اگر دوربین شما یک صفحه نمایش قابل چرخش داشته باشد، خیلی بهتر است.

ماه ترین

۳. عریض یا واید عکس بگیرید

عکس گرفتن به صورت واید (فاصله کانونی کوتاه) باعث میشود که اتاق بزرگ به نظر برسد، هرچند باید مراقب باشید که در این کار زیاده روی نکنید. اینکه در یک گوشه اتاق بنشینید در حالی که سعی دارید سه گوشه دیگر را در یک کادر جا بدهید، اشتباه است. این کار را نکنید. هر چیزی در محدوده ۱۶-۲۴mm بر روی یک دوربین فول فریم (یا معادل آن بر روی دوربین کراپ که تقریبا برابر است با ۱۰-۱۶mm) عالی است. همچنین لازم نیست همه چیز را نشان دهید. چشم ها و مغز ما شکاف ها را پر خواهند کرد، بنابراین نصف یک کابینت و قسمت بالش های یکی تخت خواب در یک عکس به خوبی جواب می دهند. من از لنز Samyang 12mm برای عکاسی فضای داخلی واید استفاده می کنم.

ماه ترین

ماه ترین

۴. از پرسپکتیوهای یک یا دو نقطه ای عکس بگیرید

نماهای استانداردی وجود دارند که شما می توانید از آنها عکس بگیرید. در پرسپکتیو یک نقطه ای عکس طوری گرفته می شود که سطح سنسور موازی با دیوار باشد. این نما دیوار کناری را منتهی به دیوار عقبی نشان می دهد و به چیدن (تنظیم) یک صحنه کمک می کند. پرسپکتیو دو نقطه ای جایی است که در آن شما به سمت یک گوشه عکس می گیرید. لازم نیست آن گوشه در مرکز عکس باشد، اما سعی نکنید سه دیوار را نشان دهید.

ماه ترین

ماه ترین

۵. از نصف ارتفاع اتاق عکس بگیرید

همه ما نمی توانیم از عهده خرید یک لنز تیلت شیفت برآییم تا بتوانیم دائما پرسپکتیو را چک کنیم، بنابراین واقعا ایده خوبی است که دوربین را در ارتفاع نیمه اتاق یا کمی بالاتر از آن قرار دهید و عکس بگیرید. این بدین معنی است که شما می توانید دوربین را مستقیم بگیرید تا دیوارها عمودی بمانند. اگرچه اعوجاج پرسپکتیو را می توان در پس پردازش اصلاح کرد، اما خیلی راحت تر است که آن را در دوربین درست به دست آورید. این هم دلیل دیگری برای استفاده از سه پایه است.

۶. از یک تراز حبابی استفاده کنید

اکثر دوربین ها یک تراز الکترونیکی دارند، اما نه همه آنها. حتی با وجود این تراز، برخی از آنها تنها برای خط افق کار می کنند، و شیب (تیلت) را نشان نمی دهند. به نظر من یک تراز حبابی کوچک که روی کفشک دوربین نصب می شود عالی عمل می کند، و شما دقیقا می بینید چه موقع دوربین هم از طرفین و هم از بالا و پایین میزان است. حالت دوم برای اینکه دیوارها راست به نظر برسند ضروری است.

ماه ترین

۷. براکت، براکت، براکت

هنگام عکاسی از فضای داخلی، اغلب طیف عظیمی از نور در اتاق وجود دارد. از نور بیرون گرفته تا تاریک ترین گوشه های اتاق (به معنی کنتراست یا تضاد نوری بالا). این دامنه دینامیک اغلب بیشتر از آن است که دوربین شما بتواند آنها را در یک عکس ثبت کند. در اینجا براکت گذاری نوردهی (exposure bracketing) دوست شماست. این بدین معنی است که شما یک نوردهی معمولی، یک عکس با ۲ پله نوردهی کمتر، و یک عکس با ۲ پله نوردهی بیشتر می گیرید و سپس آن ها را ترکیب می کنید. مثلا می توان از تابع Merge to HDR لایت روم برای ترکیب این عکس ها استفاده کرد. شما همچنین می توانید از عکس های بیشتری استفاده کنید (اگر وسعت بیشتری می خواهید، ۴ پله کمتر و بیشتر نوردهی کنید) به عنوان مثال، وقتی که می خواهید نمای بیرون یک پنجره را نشان دهید.

ماه ترین

۸. از فلاش پر کننده استفاده کنید

یک راه دیگر برای پایین آوردن دامنه دینامیکی استفاده از فلاش بازتابی برای پُر کردن سایه هاست. با نشانه گرفتن دوربین به سمت سقف و دیوارهای پشت سرتان، می توانید سایه ها را در قسمت مقابل خود کاهش دهید. این کار را می توانید بر روی دوربین انجام دهید، اما به صورت جدا از دوربین نیز خوب جواب می دهد. شما حتی می توانید فلاش را در دست خود رو به سقف نگه دارید.

ماه ترین

ماه ترین

۹. برای مجلات به صورت عمودی عکس بگیرید

با اینهمه کار عکاسی فضای داخلی که در اینترنت دیده می شود، تحولی نسبت به تصاویر افقی در دنیای عکاسی از فضای داخلی به وجود آمده است. اما مجلات چاپی هنوز هم وجود دارند، و اگر می خواهید کارتان منتشر شود، باید به صورت عمودی برای عکس های تک صفحه ای مجله عکاسی کنید. عکس عمودی معمولا به این معنی است که به چشم ها اجازه دهید شکاف ها را پر کنند، بنابراین از ترکیب بندی برای نشان دادن جزئیات اتاق استفاده کنید.

ماه ترین

۱۰. جادوی پس پردازش

تا جایی که می توانید همه چیز را در داخل دوربین درست به دست آورید، اما فایل های Raw خود را ویرایش کنید تا بهترین نتایج ممکن را ایجاد کنید. هنگام پس پردازش در نرم افزاری مانند لایت روم، شما باید Highlights را پایین آورده و Shadows را بالا ببرید. سپس Blacks را پایین آورید تا مطمئن شوید که کنتراست از دست رفته به خاطر افزایش سایه ها خیلی بر تصویر تاثیر نمی گذارد. کمی Clarity نیز می تواند کمک کند. برای تصحیح اعوجاج، یک Lens Profile در قسمت Lens Corrections پیدا کنید. از ابزار Upright لایت روم برای رفع مشکلات پرسپکتیو احتمالی در تصویر استفاده کنید.

ماه ترین

امیدوارم این نکات برای شروع عکاسی از فضای داخلی خانه مفید بوده باشد. اگر نکته دیگری در نظر دارید لطفا در قسمت دیدگاه ها، پایین صفحه، به اشتراک بگذارید.

نویسنده: شان مک کورمک (Sean McCormack)

لنزک

1 دیدگاه

1 دیدگاه

  1. Pingback: مجله بعد چهارم ، شماره 02 - ماه ترین

پاسخ شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیش تر در عکاسی

آخرین مطالب

معماری ایران

معماری جهان

عکاسی

طراحی داخلی

فراخوان ها و رویدادها

بالا